SPØRSMÅL:
Hadde ubeskyttet sex 28. september, men tok en angrepille 25 timer senere. Usikker på tid for siste mens, men tror den var ca. 3 - 3.5 uker før dette. I dag viste graviditets testen positiv med 3 uker pluss fra unnfangelse. Er det mulig å finne et mer korrekt uke tall for unnfangelsen?
Grunnen til at jeg spør er at det ble slutt mellom meg og typen for 3 md siden, men jeg rota med han for 5 uker siden. Som trøst rota jeg med en kompis to uker etter i samme periode. Ikke særlig smart. Men gjort er gjort.
Må beregne unnfangelses tidspunkt - kunne vært greit å visst hvem som mest sannsynlig og trolig er faren. Står i en kinkig situasjon!
Takknemlig for forhåpentligvis snarlig svar.

SVAR:
Hei,
Ser absolutt at du er i en vanskelig situasjon.
Prøver å se litt på de datoene du forteller om, men siden du ikke har noen sikker dato for siste menstruasjon er det ganske så umulig å si noe sikkert om hvem som kan være far til fosteret i livmoren din.
Du bør tenke nøye over hva du skal gjøre.
Kan du klare det, bør du snakke med begge disse to guttene, og legge fram utfordringen din. De har begge to hatt sex med deg, og valgte da - å ikke spørre om du brukte noen form for prevensjon.
Derfor burde de dele ansvaret med deg.
Jeg ønsker deg lykke til, og trenger du flere råd så hører jeg fra deg.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM