SPØRSMÅL:
Hei! Jeg er 27 år, endelig gravid i uke 8 og fått beskjed om at jeg har et hematom på siden av fosteret. Er blitt sykemeldt i 2 uker. Har ikke blødd, er dette bra eller negativt?
Hvor lenge kan et hematom være der, blør alle bort? Og hvor stor er sjansen for abort? Håper du kan svare meg, for jeg er litt bekymret.
Gravid og bekymret

SVAR:
Hei
Jeg har ikke veldig mye erfaring med akkurat dette. Jeg kan derfor ikke si noe generelt. Jeg har hatt en gravid hvor dette ble oppdaget på ultralyd i ca. uke 12.
Hun ble fulgt opp med en del ultralyder. Alt gikk bra. Om jeg ikke husker helt feil ble det opp sugd og var borte rundt uke 20. Hematomer kan helbrede seg selv uten behandling.
Litt fakta
Hematom er en ansamling av blod i vev eller organer etter indre blødning.
Når livmoren vokser under graviditeten, kan det skje at små kar sprekker, slik at det blør vaginalt eller at det dannes et hematom, sånn som det har skjedd hos deg. Oftest har det ingen betydning for graviditeten. Dersom det blør mellom fostersekken og livmorveggen slik at fostersekken løsner fra livmorveggen kan det ført til en abort.
Prøv å ikke la det uroe deg. Du kan uansett ikke få gjort noe med det.
Ha tro på at kroppen din ordner dette.
Lykke til!
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM