SPØRSMÅL:
Kjære Jordmor
Jeg og mannen min ønsker oss barn, og prøver nå og bli gravid. Jeg er 27 år har ikke brukt p-piller (liker ikke å bruke hormoner), og har alltid hatt helt fin syklus på 29-30 dager. Var til "obligatorisk" GU tidligere i år, og fikk tilbakemelding om at alt var som det skulle være.
I sommer har vi forsøkt å bli gravid, og har i denne perioden hatt samleie hver dag Jeg ville sjekke om det var en mulighet for at jeg var blitt gravid, og brukte ClearBlue EL-test og fikk blinkende smilefjes tre-fire dager før "rent smilefjes" den 21. juli.
Seks-sju dager etter positiv EL-test kjente jeg en tydelig "murring" rett over skambeinet og ble kjempehormonell. Det har aldri skjedd før!
Siden har jeg fått noen nye opplevelser:
- Murring og litt stikking (av og til litt vondt).
- Plutselig varme gjennom hele kroppen (flere ganger om dagen).
- Oftere vannlating.
- Sterk urinlukt.
- Vondt i korsryggen (helst litt for noen dager siden- ikke så mye nå).
Dette med murring lenge før menstruasjon og vondt i korsryggen har jeg aldri erfart tidligere. Sånn!
Når det er sagt:
I går skulle jeg, ut fra min vanlige syklus, hatt menstruasjon. Jeg har ikke ømme bryst, som jeg pleier å ha noen dager før, og heller ingen blødning eller litt blod. Har tatt graviditetstester (ClearBlue) hver dag i 6 dager nå, men de er alltid negative. Leser av pakken at testen nå skal være 99 % sikker.
Dette må jo bare bety at blant dem som testet positivt på IKM, er 99 % av disse faktisk gravide? Høres usannsynlig ut at et merke kan være så sikre på at noen ikke er gravide allerede så tidlig som på IKM-dagen? (IKM er en forkortelse for den som prøver å bli gravid og står for "Ikke Kommende Mens". Det er dagen du forventer at mensen skal komme etter sykluslengden din.)
Hovedbekymringen min er at jeg ikke har menstruasjon, ikke tester positivt og likevel "murrer" dagen lang. Kan det være at det er snakk om en spontanabort?
Vet at en kan være gravid og teste positivt ên-to-tre uker etter IKM, men det hører vel til sjeldenhetene? Er ikke sannsynligheten litt større for at det er noe galt når en tester positivt ganske sent? Jeg har hørt at det er mindre sannsynlig at det skal gå bra den første gangen en prøver - hvorfor det, egentlig? Skal kroppen bare erfare dette en gang først eller noe slikt?
På forhånd tusen, tusen takk!
Håpefull

SVAR:
Kjære Håpefull
Så flott du beskriver symptomene dine. Denne kroppen vår er ofte et mysterium, og det å bli gravid er ikke alltid en lett «sak».
Når det er sagt tror jeg ikke noe er galt med deg. Jeg synes du skal ha litt tålmodighet, og ta en ny test om en uke om du da ikke har fått menstruasjon. Det er noen av oss kvinner som skiller ut mindre HCG i urin i tidlig graviditet, enn det som testen trenger for å bli positiv.
Det kan ikke være snakk om en spontan abort. Har aldri hørt at det kan være noe galt med graviditeten om en tester «sent» positivt. Når det er snakk om Clear Blue så har jeg ikke noen erfaring. Derfor kan jeg ikke kan uttale meg om det kan være noe med den som gjør at du ikke tester positivt.
Det er ikke noen statistikk som sier at det er sjeldent en blir gravid på første forsøk, men hos noen av oss kan det ta lang tid, uten at det trenger å være noe som er feil med oss.
Ønsker deg lykke til. Jeg er her om du trenger meg.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i Bam
Det er ikke noen statistikk som sier at det er sjeldent en blir gravid på første forsøk, men hos noen av oss kan det ta lang tid, uten at det trenger å være noe som er feil med oss. Foto: Colourbox.no