SPØRSMÅL:
Hei! Var hos doktor i dag, og fikk ny ultralydtime til neste uke pga. symfysemålene og vekst kurven har flatet veldig mye! Føler selv att magen har "sunket", kan det stemme da? Jeg blir så bekymret, og røyker da desto mere, dessverre! Jeg er kommet i uke 32 nå. Hva kan skje visst det er rett?

SVAR:
Hei
Om babyen ikke vokser, vil du bli passet på med ultralyd hver uke fremover.
Vokser babyen for lite, vil fødselen bli satt i gang.
Det beste er selvsagt å kutte ut røyken. Prøv om du kan klare det!
Hva er symfyse mål?
Ved svangerskapskontrollen undersøker legen eller jordmoren alltid om magen har vokst siden sist. Avstanden mellom symfysen og toppen av livmoren måles med målebånd. Dette kalles symfyse - fundusmål og blir tegnet inn på helsekort for gravide, og danner en kurve som viser veksten av livmoren. Dette gjøres for å passe på at fosteret vokser normalt.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM