SPØRSMÅL:
Hei,
Jeg er ikke helt sikker på hvem jeg skal henvende meg til, men jeg får prøve å sjekke dette opp her.
Jeg er 25+3 uker i dag og føler det er så mye informasjon som har fløyet forbi meg. Det er snart på tide at jeg søker mamma permisjon, men da jeg snakket med NAV følte jeg ikke at jeg fikk noe informasjon. Hva er det egentlig jeg trenger FØR jeg kan søke om dette? Er det slik at en jordmor/lege må skrive en bekreftelse fra meg etter uke 26? Huff, dette er bare så forvirrende.
Jeg lurer også på hvem som setter permisjonsdatoene? Jeg har termin 8. September.
Ha en fortsatt fin dag! :)

SVAR:
Hei
Du trenger å ha en kopi av helsekortet ditt. Det kan du ta selv, eller at jordmor tar en kopi av det for deg. Dersom du har jobbet 6 av de siste 10 md., skal det sendes inn inntekstsopplysningsskjema fra arbeidsgiveren din. Dette gjøres etter uke 26 i svangerskapet.
Ofte er det tilstrekkelig å be de om å gjøre det, pga. de vet gjerne hva det dreier seg om og kan sende det inn direkte.
Nav.no finner du søknad om foreldrepenger som du fyller ut på nett og skriver ut. Her er det og spesifisert om det er mer du må legge ved, ut ifra hvilke valg/avkrysninger du gjør i skjemaet. De har en ganske god nettside som du nok sikkert finner fint ut av.
Håper du finner ut av dette, om ikke så ta kontakt igjen.
Lykke til.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i Bam