SPØRSMÅL:
Hei. Jeg er førstegangsgravid i uke 32+6. Jeg hadde for 4 uker siden en privat UL (ultralyd) for å se barnet i 3D. De målte tilvekst og kom fram til at barnet hadde et vekstavvik på -18 %. Dette gjorde meg bekymret og tok kontakt med føden. De tok meg så inn til en UL og kom fram til et avvik på - 13 %. De var ikke bekymret, men ville sjekke igjen etter 3 uker. Da jeg ble undersøkt igjen, fant de er vekstavvik på - 29,8 % og jeg måtte igjennom et hav av undersøkelser på Rikshospitalet. De finner ikke noe galt. Blodprøver og gjennomstrømningen via navlesnoren er som det skal være, men jeg har noe forhøyet blodtrykk, men det har jeg hatt hele tiden. Urin er ok. Jeg skal nå til ukentlig undersøkelser på RH, for de vil følge dette opp. I uke 32+3 estimerte de at han kommer til å veie 1.450 gram. Jeg går nå rundt og er svært bekymret for barnet mitt, og jeg vil gjerne høre din vurdering av dette. Er det muligheter for at vekten kan ta seg opp igjen, eller ser jeg mot en forverring og et hastekeisersnitt? Jeg veide selv 2700 g og kom 3 dager over termin. Morkaken var liten.
Hilsen bekymret

SVAR:
Hei!
Det er naturlig at du er bekymret, men når du blir passet så godt på som du gjør nå, ville jeg prøvd å legge bekymringen vekk. Du må stole på de dyktige legene som du blir undersøkt av på Rikshospitalet.
Vekten kan ta seg opp igjen. Det er da viktig at du tar det med ro. Nyte den tiden du har igjen av svangerskapet, tenke positive tanker slik at du overfører mye positiv energi til babyen din.
Du får sannsynligvis ikke noen «kjempebaby», siden du selv også var liten ved fødselen.
Siden du blir så godt oppfulgt, så er det lite sannsynlig at det blir gjort et hastekeisersnitt.
Om det skal bli slik at du må forløses før termin, vil jeg tro at det blir mer kontrollert. Det går nok bra.
Ta en dag om gangen, og nyt denne fine mai måneden.
Spør igjen om det er noe mer jeg kan hjelpe deg med.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM