SPØRSMÅL:
Jeg og min mann har vanskeligheter med å bli gravid, og vi gjør alt som er mulig for å bli det. Så nå driver vi begge med å gå ned i vekt, og jeg vet at jeg kan miste mens dersom man går ned mye. Jeg har gått ned 8 kilo siden januar. I de siste 2 måneder har jeg blødd lite, og har trodd at dette er mens. Jeg har altså bare 1 dags blødning, og bruker truse innlegg. For meg er det veldig uvanlig, for jeg blør normalt igjennom 5 natt bind per dag når jeg har mens.
Så mitt spørsmål er - kan jeg ha blitt gravid?
I løpte av de 2 siste måneder så har jeg vært trøtt helle tiden, og kan godt sove ofte, kvalmen kommer og går. Brystene har blitt større, og det brune partiet rundt brystvorten har blitt større og mørkere. Jeg hadde små smerter i magen, men ikke så veldig vondt. Jeg blir veldig kvalm når jeg røyker. Jeg har kun tatt en graviditetstest, men den var negativ.
Vi har en datter fra før og med henne ble ikke testen positiv før jeg hadde kommet til 9 uker 4 dager.
Hilsen to som ønsker seg barn

SVAR:
Hei,
Muligheten for at du kan være gravid er jo der. Derfor ville jeg ha forholdt meg som om jeg var gravid.
Så flink du har vært som har klart å ta av 8 kilo på 5 måneder. Så mye mer fornuftig å bruke litt lang tid på å gå ned i vekt, enn slike hurtig kurer. Da ser vi at man ofte legger på seg fort igjen.
Det er mulig å ta en blodprøve, som blir testet på Hcg. Den er sikrere enn en vanlig graviditetstest på urin.
Den prøven kan de enkelt ta på legekontoret.
Lykke til.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM