SPØRSMÅL:
Hei,
Jeg var på ultralyd i uke 18, og fikk vite at plasseringen av morkaken var anterior /dypt sete. Hun nevnte så vidt jeg husker at den lå dypt, men ikke foran mormunnen. Jeg fikk ikke noen ny time for ultralyd senere i svangerskapet. Nå har jeg lest litt om dette, og det virker som mange får henvisning til senere ultralyd på grunn av samme plassering. Er dette noe jeg også burde hatt, eller er det fordi tilfellene er forskjellige?

SVAR:
Hei,
Etter min erfaring er det ikke nødvendig med en kontroll.
For ca.ti år tilbake ble de fleste kvinner kalt inn igjen til en kontroll pga. lignende funn som det var hos deg. Da erfarte man at morkaken hadde trukket seg opp og var riktig plassert. Så det ble slutt på dette.
Dersom du får en liten blødning, skal du selvsagt ta kontakt med lege, men det er ikke mer grunn for at du skal få det - enn andre med en helt normalt sittende morkake ved undersøkelse i uke 18.
Lykke til.
Vennlig hilsen
jordmor Ågot i BAM