SPØRSMÅL:
Min datter er 1.-gangs gravid i 13. uke, og har hatt blødninger. Hun var til kontroll og fikk vite at alt var bra med barnet, men at blødningene kom fra morkaka. Grunnen skulle være at livmoren ikke hadde utvidet seg oppover og muligens presset på morkaken. Jeg lurer da på hva som skjer videre dersom livmoren ikke utvider seg og hvilke komplikasjoner dette kan gi? Er det mulig å gjennomføre et svangerskap og bevare barnet likevel? Jeg hadde selv hastekeisersnitt da barnet ikke festet seg og åpningen stoppet på 4 cm. Er dette beslektede problemstillinger?
Hilsen blivende bestemor

SVAR:
Kjære blivende bestemor!
Dine utfordringer i fødsel har ingenting med din datters blødning i uke 13 å gjøre. Så du må ikke engste deg for det.
Livmoren vokser hele svangerskapet, og da vil morkaken strekke seg med den - i de fleste tilfellene. Skulle den ikke gjøre det og blir liggende lavt, evt helt foran åpningen så blir det nok et planlagt keisersnitt litt før termin.
Dette er derimot veldig sjeldent at skjer.
Når hun skal på ultralyd i ca. uke 18 vil de sjekke igjen hvordan morkaken ligger. Da har den sannsynligvis trukket seg opp og ligger slik den skal.
Hun har sikkert fått en del råd om hvordan hun skal forholde seg om det skjer igjen, og hvordan hun ikke skal provosere kroppen slik at blødninger kan oppstå igjen.
Kos deg med tanken på at du snart skal bli bestemor.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i Bam