SPØRSMÅL:
Hei!
Jeg er gravid i uke 12 og har siden torsdag blødd litt hver dag som på slutten av en menstruasjon. Jeg har nå blødd i 5 dager og mengden har vært stort sett den samme. Jeg skulle egentlig hatt mensen nå så jeg lurer på om det kan være grunnen? Jeg og samboeren min hadde samleie i helgen, så kan det skyldes blødningen? Jeg har ikke noen smerter, men et snev av ubehag nederst i magen.
På forhånd takk for svar:)
Mvh
Bekymret jente

SVAR:
Hei,
Det er absolutt mulig at blødningen/ mørk utflod skyldes samleie som dere hadde i helgen.
Slimhinnene er tynnere i svangerskapet enn ellers, og hos noen kvinner fører det til at man har lett for å blø under samleie.
Det er ikke farlig. Jeg anbefaler dersom det er et problem å bruke glidekrem ved samleie. Det er en tube som heter GLID, og den får man kjøpt på apoteket.
Dersom du får smerter, eller at blødningene ikke gir seg bør du ta kontakt med legen din, eller med legevakten.
Håper at det ordner seg.
Vennlig hilsen
jordmor Ågot i BAM