SPØRSMÅL:
Hei! Jeg er gravid i uke13+2, og har fortsatt ikke gått noe opp i vekt. Har ikke kastet noe opp i svangerskapet, men vært mye kvalm og hatt redusert matlyst. Nå har matlysten vært tilbake som normalt i 2 uker, men vekta står fortsatt på 48 kg. Har heller ingen antydning til mage og kan heller ikke kjenne livmoren. Er 155 cm høy og slank, men godt trent før jeg ble gravid. I svangerskapet har jeg ikke orket så mye trening og det kan derfor tenkes at jeg har mistet en del muskler og dermed vekt også. Er det normalt at jeg ikke har lagt noe på seg noe enda? og burde jeg klare å kjenne livmoren min? Er så bekymret for at fosteret er stoppet å utvikle seg. P.s. så et bankende hjerte i uke 8.

SVAR:
Hei!
Ingen grunn til bekymring for at du ikke har lagt på deg til nå. Man skal helst ikke legge på seg før uke 13, så du er helt innenfor. Du har sannsynligvis også mistet et par kilo muskler.
Det er ikke så lett å kjenne toppen på livmoren på seg selv uten at en har erfaring. Derfor bør du ikke la deg stresse av det.
Det høres ut som om du har et helt normalt svangerskap hittil.
Det er ikke farlig å trene når man er gravid, så lenge man har trent før svangerskapet. Derfor anbefaler jeg deg å komme i gang igjen med fornuftig trening.
Lykke til videre.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM