SPØRSMÅL:
Hei.
Jeg lurer på om jeg er gravid med tvillinger og har 2 stk. der inne. Begynte med angelsound - som jeg nå mener jeg ikke burde kjøpt, for jeg blir bare mer forvirra. Men god å ha også - de tidene jeg lurer på om det går bra. Jeg får opp 2 fosterlyder, den ene er galopperende mens den andre er ren og tydelig hjertebank med ca. 140 i rytmen. Hører ingen suse lyd eller sånn bare en helt ren hjertelyd. Men har slitt småpanikk for den 4 var langt fra planlagt selv om den er velkommen, men klarer ikke tenke meg 5 barn ...
Er snart i uke 18 og har et symfysemål på 25 men har født før og vet at livmor er større enn det. Skal heldigvis snart på ultralyd, men hadde lyst på et svar fra deg.

SVAR:
Hei!
Du må nok vente til å få bekreftet eller avkreftet mistanken din til du skal på ultralyd. Det er umulig for meg å si noe uten at jeg har deg på en kontroll.
Du sier noe om det selv - at det å bruke Angelsound ikke er det lureste du har gjort. Dessverre opplever vi at det kan gi mer forvirring en trygghet ved å bruke lytteapparater når man ikke har fått opplæring, og ikke har kunnskaper om hva man skal høre etter.
Jeg anbefaler deg å legge den bort. Stol på de funn som jordmoren din finner.
Lykke til videre.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM