SPØRSMÅL:
Hei, jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid for første gang og vi er veldig glad for det! Jeg er fem uker + 4 dager på vei. Kjæresten min kom hjem fra ferie i Thailand noen dager før befruktning. Der hadde han drukket store mengder alkohol nesten hver dag og i tillegg hatt en kraftig matforgiftning den siste uken. Er dette noe som kan ha påvirket sædkvaliteten som kan skade fosterets utvikling og etter hvert barnet?
Hilsen bekymret

SVAR:
Hei,
Har selv undersøkt litt vedrørende ditt spørsmål, og fant dette resultatet på en studie. Så ifølge den kan du ta det med ro. Menn som prøver å bli fedre får ofte råd om å kutte ut alkohol og sigaretter for å bedre sædkvaliteten.Dette rådet har antagelig ikke mye for seg, ifølge nye forskningsresultater fra Storbritannia.
En studie av 2200 mannlige pasienter ved 14 fertilitetsklinikker viser at bruk av alkohol og tobakk på ingen måte påvirker sædkvaliteten - selv ikke når bruken er utstrakt. At mennene hadde røkt tidligere i livet, røkte litt, eller så mye som 20 sigaretter om dagen så ikke ut til å ha effekt på de små svømmerne deres. Antall drinker de i gjennomsnitt inntok hadde tilsynelatende heller ingen effekt.
Da vi kontakter androlog Ken Purvis for å få hans kommentar til ovennevnte studie, er han på ingen måte overrasket over resultatene av den.
- Dette har jeg visst i over 20 år sier Purvis. Jeg og noen kolleger gjennomførte en lignende studie på Rikshospitalet i 1989, med samme konklusjon.
- Men hvorfor er ikke dette allmennkunnskap? Helsepersonell oppfordrer jo menn som vil bli fedre til å kutte røyk og alkohol, nettopp for å bedre sædkvaliteten.
- Ja, men dette rådet har ikke noe fundament i forskning. Passiv røyking er selvsagt problematisk for en vordende mor eller et barn, men tobakksbruk går ikke utover sædkvaliteten.
Lykke til videre!
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i Bam