SPØRSMÅL:
Hei, Jeg lurer på faren ved bruk av doppler. Jeg er gravid med tvillinger og har vært veldig bekymret for at det ikke skal gå bra. Jeg gikk til innkjøp av Angelsound og fant hjertelyden deres med engang f.o.m. uke 10. Jeg har lyttet på de hver kveld siden, ikke snakk om lange tider men noen minutter. Etter flere besøk i forskjellige forum, så hersker det stor forvirrelse hvorvidt dette er skadelig eller ikke. Hva stemmer? Bør jeg nå være redd for å ha skada de via bruken av doppleren? Er redd for å miste de. Tvillinger får man liksom ikke mange ganger. Jeg er nå i uke 12+5. Håper på raskt svar.

SVAR:
Det du har gjort til nå, ved å lytte på de hver dag, har du gjort og kan ikke gjøres om igjen. Så de tankene dine må du legge vekk. Jeg vil anbefale deg å ikke gjøre det videre, og det pga. at vi ikke vet konsekvensene av bruk av Doppler. Dersom det hadde vært direkte skadelig ville Helsedirektoratet stoppet salget. Ta vare på deg selv og barna dine, og nå etter hvert vil barnas bevegelser gi deg den tryggheten om at de lever gi deg ro.
Vennlig hilsen
jordmor Ågot i BAM