SPØRSMÅL:
Er det farlig for fosteret at jeg som gravid bruker Ventoline eller Seretide 1-2 g om dagen da jeg er 5 uker på vei?
Er forkjølet og tett - så har veldig behov for dette nå, da astmaen blir forverret ved forkjølelse.

SVAR:
Hei,
Det følgende har jeg kopiert fra Felleskatalogen, og er beskrivelsen på medisinene du etterspør.
Graviditet, amming og fertilitet:
Graviditet: En moderat mengde data fra gravide indikerer ikke misdannelser eller annen toksisitet på foster/nyfødt barn. Dyrestudier har vist reproduksjonstoksiske effekter. Behandling med Seretide bør kun vurderes dersom forventet nytte for moren er større enn potensiell risiko for fosteret. Laveste effektive dose, nødvendig for astmakontroll, bør brukes.
Ventoline: Lang klinisk erfaring har ikke gitt holdepunkter for at dette har betydning ved terapeutiske doser. Preparatet kan brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko.
Basert på disse beskrivelsene ser det ut som om det ikke er farlig for fosteret. Jeg råder deg uansett å ta kontakt med legen din. Dersom du har en kronisk astma, er det viktig at du får riktige medisiner som er helt godkjent i et svangerskap.
God bedring!
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM