SPØRSMÅL:
Hei, jeg har et spørsmål. Jeg er gravid i uke 15 og har planer om å reise til USA i sommer - altså slutten av mai. Da vil jeg være gravid i uke 19/20. Det jeg lurer på er om det er trygt for meg å reise så langt? Har det noe å si for fosteret? Kan det skade fosteret på noen måte - da tenker jeg på flytiden, lufta i høyden osv.? Takk! Hilsen førstegangsgravid

SVAR:
Hei!
Les dette som jeg har funnet fra flylegen.no. Da vil du føle deg tryggere.
Gravid ombord
Å reise med fly når du er gravid, er vanligvis ikke noe problem! Det som oftest begrenser din mobilitet er subjektive plager som kvalme og tretthet, og etterhvert størrelsen. Medisinsk sett er jo svangerskap en normaltilstand og du i utgangspunktet sunn og frisk! Det er derfor ingen fare for deg å fly, og de fleste gravide reiser trygt og godt.
Vær veldig oppmerksom på reglene i reiseforsikringen din fordi det kan være restriksjoner i forbindelse med svangerskap! Ta alltid med deg helsekort for gravide og det nye, Europeiske Helsetrygdekortet.
Svangerskapets lengde: Den vanligste restriksjonen du vil møte, har å gjøre med hvor langt du er kommet i svangerskapet! Derfor må du kontakte hvert enkelt flyselskap for å finne ut hvilke regler de har. Det er mange selskap som krever en legeerklæring etter uke 28. Skal du på lengre tur, er det ikke mulig, og heller ikke tilrådelig, etter uke 36. Etter uke 38 får du heller ikke være med på kortere turer (men enkelte selskap strekker seg helt til du har 7 dager igjen til termin). Skal du ha tvillinger, gjelder strengere regler og regn ikke med å kunne fly etter uke 32. Har du trillinger, eller flere, må du få klarsignal av legene ved fødeavdelingen du går til kontroll ved. Hvis flyselskapet ber om attest må du passe på å få med følgende: Når du har termin, at du ikke har komplikasjoner og at det ikke er noen medisinske hindringer i veien for at du kan fly. Attesten bør være på engelsk, mindre enn en uke gammel og du kan skrive ut et forslag til ordlyd i attesten og ta med til din lege. Er ikke alle formaliteter på plass, kan du bli stoppet ved gate'en og nektet å gå om bord!
Indikasjoner på at du ikke bør fly
Vær obs hvis du plages av lav blodprosent (hgb), hvis du før har før har vært gjennom for tidlig (prematur) fødsel, problem med livmorhalsen, blødning i svangerskapet, eller andre svangerskapskomplikasjoner. Er du i første 1/3 av svangerskapet, bør du være forsiktig hvis du har fått vondt i magen og/eller uventet blødning. Bærer du 2 eller flere barn, bør du konferere med fødeavdelingen. Vet du at det er dårlig tilvekst av barnet, bør du også være veldig forsiktig.
Fly ikke uten at du har klarert det med din lege eller fødeavdeling! Dersom du må fly med disse komplikasjonene, bør du eventuelt også kontakte flyselskapene.
Blodpropp (dyp venetrombose, DVT)
Når du er gravid, har du uansett en øket risiko for å få blodpropp, og denne øker når du er ombord i et fly! Det er helt normale forandringer i kroppen din som er grunnen: Blodproppfaktorene (koagulasjonsfaktorene) endres i ugunstig retning. Du får lettere årebetennelse i bena (tromboflebitt). Du har kanskje hevelse i bena (ødem) fra før. Når livmoren vokser, vil den etterhvert presse mot venene i bekkenet (vena cava) og dermed redusere blodstrømshastigheten fra venene i bena. Dersom du i tillegg har andre risikofaktorer for å få blodpropp i bena (overvekt, tidligere hatt blodpropp, medisinsk sykdom som gir økt risiko, arvelig tendens), er faren så stor at du kanskje bør behandles med lavmolekylært heparin, hvis du skal fly langt. Dette er det stor, internasjonal enighet om i fagmiljøene. Les derfor det generelle kapitelet om blodpropp. Les også de generelle rådene for gravide. De er ekstra viktige for å forebygge blodpropp når du skal fly, og spesielt viktig hvis du er mer enn 20 uker gravid!
Det farlige med blodpropp, er hvis det løsner en bit som følger blodbanen til lungene! Derfor er det viktig å være oppmerksom påhvilke plager/symptomer du kan få! De kan være veldig diffuse, og kan først bli plagsomme flere dager (inntil 4-5 døgn) etter hjemkomsten. De oppstår som oftest bare i det ene benet, men kan også forekomme i begge bena:
• Hevelse i leggen (ødem og venestuvning)
• Smerter i leggen og/eller hele benet.
• Økt temperatur i huden på leggen.
• Vondt i hele leggen når man klemmer på den.
• Akutt tungpustenhet (dyspnoe)
• Hoste
• Blodspor i slimet som hostes opp (hemoptyse)
• Smerter midt i brystet, eller mer lokalisert til sidene.
• Rask puls
• Svimmelhet (pga. blodtrykksfall)
• Akutt dårlig allmenntilstand med en eller flere av de nevnte symptomene.
Får du noen av disse plagene under flyging eller i dagene etterpå (og uansett ellers hvis du får slike symptomer): KONTAKT LEGE ELLER SYKEHUS ØYEBLIKKELIG!
Generelle råd for deg som er gravid, og skal ut og fly!
Disse rådene gis spesielt med tanke på å forebygge blodpropp. Likevel kan det gjøre reisen behageligere for deg, om du følger dem uansett:
• DRIKK RIKELIG MED VANN! Unngå kaffe og alkohol! Det å drikke rikelig med vann, når du stadig vekk må små-tisse, kan høres vanskelig ut. Men husk at det er veldig tørt i kabinen og du trenger derfor mer væske enn vanlig! Jeg vil også råde deg til å drikke så mye ekstra at du må på WC flere ganger underveis. Da får du samtidig beveget deg og gått en tur).
• Be om å få sete ved midtgangen så det er lettere for deg å komme ut i midtgangen. Du vil antagelig ikke få sete ved noen av nødutgangene, selv om det er bedre plass der. Dette fordi det vil ikke være like lett for deg å hjelpe til ved en eventuell nødsituasjon.
• Reis deg ofte opp og gå i midtgangen. Det kan være trangt, men de fleste vil være hyggelige og flytte seg for deg!
• Unngå å klemme knehasene mot setekanten. Strekk og bøy bena og hold knærne fri og unngå ting som strammer i knehasen.
• Bruk lange støttestrømper hvis du vet du har en økt risiko. Det finnes flere på markedet, bl.a også spesialtilpassede knestrømper.
• Få evt. en resept på lavmolekylært heparin av din lege. Det er stor enighet om at dette er en sikker behandling, passerer ikke over til barnet og den er ganske effektiv. Behandlingen er vel dokumentert på gravide som har en økt risiko for å få blodpropp, men det er ikke gjort direkte undersøkelser om den forebyggende effekten er like god ombord i et fly.
Bihuler og mellomørene
Når du er gravid, skjer det en del forandringer i slimhinner i øvre luftveier - de blir tykkere/mer hovne. Derfor er det en del gravide som får problemer, spesielt med bihuler. Har du i tillegg et kjent, allergisk problem og vet at du vanligvis blir verre ombord i et fly, bør du være ekstra obs. Dette kan bli veldig smertefullt ombord! Hvis du må fly, snakk med din lege. Det finnes en del medikamenter du kan bruke, som nesesprayer og eldre typer antihistaminer.
God tur og ta noen hensyn!
Vennlig hilsen
jordmor Ågot i Bam