SPØRSMÅL:
Hei du, jeg lurer på en ting, jeg og partner prøver å bli gravid. Slutta med p-pilla for ca. ett år siden, og nå på nyåret har vi prøvd litt. Jeg har vært hos gynekolog og sjekka meg, vært på Ahus og tatt prøver og alt er bra. Det som har skjedd 2 ganger nå, er jeg har begynt å blø på dag 23. Syklusen min er på 28 dager. Føler jeg har hatt graviditetssymptomer, veldig ømme og vonde pupper, stikninger nederst, løs/hard i magen. Dag 23 og 24 har jeg vært litt løs i magen. Så blir den veldig hard, må presse og presse... Og da har jeg blødd når jeg har tørket meg, vet ikke om det er på grunn av hard mage. Lyst blod og litt brunaktig uflod. Får menstrasjon dag 28, veldig blødning som varer kun én og én halv dag. Hva kan dette være? Har jeg spontanabortert 2 ganger? Dette har skjedd i februar og april, i mars prøvde vi ikke, da fikk jeg menstrasjon dag 28, og ingen graviditetsymptomer. Går det an å gjøre noe med hard mage? Kanskje det går bra neste gang? Håper dere kan svare meg, jeg er ganske fortvila. Føler ikke gynekologen min tar meg seriøst.

SVAR:
Hei
Jeg anbefaler deg/dere å være tålmodige. Evt. kan dere kjøpe eggløsningstester slik at du litt mer sikkert kan vite når du har eggløsning.
Det er mange forslag/råd man kan følge for å unngå hard mage.
Spis kornblanding med fiber, for eksempel "fiberfras", den er ganske fiberrik og hjelper godt mot treg mage. Det samme gjør overmodne/myke pærer. Linfrø, en blanding av svisker og aprikoser (du kan enten mose dem sammen som syltetøy eller spise hele). Surmelk i stedet for lettmelk.
- Harde grønnsaker
Når du skal kjøpe grønnsaker, lønner det seg å velge noen med mye tyggemotstand, som gulrøtter, kålrot og squash.
- Som en tommelfingerregel bør man også få i seg minst én matvare med mye fiber i hvert måltid. Grovt brød, grønnsaker, bær og frukt er de beste kildene.
Minst halvparten av melet i brød bør være grovt mel. Se etter brødmerkingen på brødposene og velg de variantene hvor tre eller fire "kakestykker" er fylt.
- Velg gjerne brød med linfrø, de inneholder et stoff som gjør avføringen mykere.
- Fysisk aktivitet vil stimulere tarmbevegelsene. Det samme vil rikelig drikke samt mat som inneholder slaggstoffer, maltekstrakt, laktulose, frukt, grønnsaker og fiber. Dette har som oftest en positiv virkning på magen og mykgjør avføringen.
Vennlig hilsen
jormor Ågot i Bam