SPØRSMÅL:
Hei!
Vi skal bli førstegangsforeldre i oktober. Slik som vi bor, i en leilighet med 2 soverom, lurte vi på hvordan vi skal gjøre det med pc-en. Denne står på ekstrasoverommet, som da blir barnerommet. Er det skadelig eller plagsomt for babyen at pc-en står på samme rom? Den bråker ikke stort, annet enn den lille lyden som kommer ut fra headsettet. Og et tilleggsspørsmål, hvor lenge er normalen for ungen for å sove inne hos oss foreldrene?

SVAR:
Hei
Det er så fint å få spørsmål fra dere som skal bli pappa. Da blir en gammel jordmor veldig glad. Det er en felles oppgave å skulle bli foreldre, men det er ikke så ofte at pappa stiller spørsmål på våre nettsider.
Ang. spørsmålet ditt så vil jeg ikke anbefale å ha på PC på det soverommet som barnet deres skal sove på. At den er slått av og ikke lyser eller "surrer" når barnet sover der, er det beste.
Dette gjelder alle mennesker uansett alder.
Det er jo til og med snakket om at klokkeradioer ikke er bra...
Dere finner nok en løsning på dette.
Når dere blir mamma og pappa så er det lenger ikke så viktig å være på noe annet nett enn " foreldrenettet", dvs. være tilstede for det lille, nydelige menneske som dere har laget.
Lykke til!
Vennlig hilsen fra
jordmor Ågot i Bam