Spørsmål til jordmor:
hei. sikkert et litt dumt spørsmål, men hva er egentlig styrtfødsel..... jeg fikk beskjed om at jeg hadde det da jeg fødte min førstemann,,,jeg gikk fra 0cm åpning til 10 på ca.15 min....(jeg ble satt i gang, fikk 1 modningskur og fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke kom til å føde på i allefal 1 dag eller 3.) min mamma har alltid hatt raske fødsler og jeg lurer derfor på om det kan gå enda fortere med nummer 2....

Svar:
Hei! Det blir ikke helt riktig å vurdere det når du ble satt i gang.Det er mulig om du fikk starte av deg selv, så hadde det ikke gått så fort som dette. Du er nok en super føder,men det er å håpe om du neste gang kan starte av deg selv, og at det tar litt mer tid. Vi regner at en fødsel for en kvinne som føder sitt første barn tar gjennomsnittlig 10 timer, en flere gang tar ca 8 timer. ( dette står i boka!) Jeg kjenner ikke til at det finnes en definisjon på " styrtfødsel", men alt som går veldig fort( at en fødsel er over på tre timer fra start til slutt, er i kategorien "svært fort fødsel", som din fødsel, får gjerne denne betegnelsen.