Spørsmål til jordmor:
Hei. jeg har en sønn på 9 1/2 mnd. jeg spurte på helsestasjonen om hvor mye melk gutten min trengte nå.(ammer ikke lenger).jeg fikk overaskende beskjed om att han ikke trengte melk som drikke,fordi hun mente at di får i seg nok melk i grøten di får,å at jeg kunne fortsette å gi han vann.(barnegrøt fra butikken)jeg gir han grøt av 2 dl vann morgen,frukt som mellommåltid,brødskive som lunsj,middag i glass,grøt av 1 1/2 dl vann om kvelden.jeg tenkte jeg skulle begynne med nan 3 nå?ble litt forvirret.trenger ikke barna mye melk for å bygge opp skjelettet?håper på svar.vennligst hilsen monica

SVAR:
Det er rett at det er melkepulver i grøten.Om barn får,grøt med melkepulver, ost og andre matvarer som inneholder kalsium kan dette være nok en periode.Mye næringsrik væske er det også i frukt som du også gir gutten din. Nan 3 kan gis som et tillegg om det er behov for det. Det kommer an på hvordan vekten og barnets trivsel er.For mye melk er ikke å anbefale.Melken kan lett ta plassen til andre viktige og næringsrike matvarer. Håper dette var oppklarende.