Spørsmål til jordmor:
Jeg fødte en sønn for ca 14 mnd siden, og det endte med ruptur grad 3 a. Årsaken var at jeg var hoven nedentil, samt at de måtte bruke vakuum pga korte pressrier. Nå er jeg gravid i uke 25 med nr 2, og lurer på hvor stor sjangsen er for totalruptur en gang til. Bør jeg vurdere keisernitt? Hadde forøvrig en fin fødselsopplevelse sist uten store plager i ettertid, og vil helst føde vaginalt denne gangen også. Denne gangen skal jeg føde på ett annet sykehus, kan det spille inn på valget?

Svar:
Hei! Jeg synes at du bør få en samtale på det sykehuset som du skal føde på. Der bør de da skaffe seg papirene dine fra forrige fødsel. Uansett hva de velger å råde deg til så er dette viktig for deg. Det er litt vanskelig for meg å råde deg til noe annet fordi praksisen på sykehusene er litt forskjellig. Det er overlegen som bestemmer. Det er jo et veldig godt utgangspunkt at du hadde en fin fødselsoplevesle sist, og at du har lyst til å føde vaginalt. Dersom du trenger mer råd så skriv opp mail adressen din, så kan jeg svare deg mer utfyllende. ( det er bare meg som ser mail adressen)