Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har noen ting jeg lurer på.. 1. Sønnen min på 16 mnd har vanligvis fått litago youghurt. Her om dagen hørte jeg noen sa at det var veldig mye sukker i de. HVa anbefaler du å gi?? 2. Sønnen vår sover på eget rom på andre siden av gangen for vårt rom. Nå som det er så varmt har vi vinduer oppe på alle romma. Det blir jo gjennomtrekk, men gjør det noe for barnet??? 3.hvor varmt vann må det være i sjøen før små barn kan bade? 4.sønnen vår er utrolig grinete og irritabel for tiden..det har vart en ukes tid...slitsomt, men det er vel normalt?? noen råd?? han biter og klyper mye til tider også.

SVAR:
Takk for spørsmålene dine.1. Det er lurt å gi yoghurt naturell og selv putte syltetøy eller frukt i.Gi evt. syrnede melkeprodukter med samme tilsetning. Dette vil også virke mageregulerende. 2. Pass på at det ikke er trekk direkte på barnet natt og dag.La han ligge med bare laken over seg når han sover.De fleste har for mye på barna, både natt og dag. 3. Hvor varmt det må være i vannet før barn kan bade vil variere.Det kommer f.eks. an på temperaturen i luften.Barn bader for å leke og for å avkjøle seg sammen med foreldrene. Dere vil fort merke om det er behagelig eller ikke for barnet.Ikke tving barnet til å bade om det stritter i mot.Blir det for varmt, så gå heller inn å ta en kald dusj. 4. At deres sønn har urolige dager, kan ha med tenner eller varmen å gjøre.Han er i en alder hvor både det fysiske og psykiske er på full fart i positiv utvikling. Han prøver nok ut grenser og det er helt normalt. Vær tålmodig med han. Biting og klyping, kan gi han den oppmerksomheten han ønsker en perioder.Prøv å avlede han om det blir for ofte. Lykke til.