Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg er gravid i sjuende uke. Jeg er i god fysisk form, sykler mye og trener i tillegg. Da jeg skjønte at jeg var gravid, økte jeg treningsmengden. Dette fordi jeg har belastningsskader i knær og hofte, som krever at jeg er sterk, hvis ikke blir det verre. Nå som jeg må regne med vektøkning er hensikten med å trene mer for det første å holde vekta på et lavest mulig nivå og for det andre å bli bedre rustet (sterkere) til å bære vekten. Men nå har jeg akkurat lest at man ikke bør øke treninga hvis man er gravid? Og i tillegg at gravide skal være forsiktige med trening. Jeg trener 2 g pr uke i helsestudio, ikke spesielt hardt, og veldig kontrollert, uten hopp eller støt eller uforutsette bevegelser. I tillegg sykler jeg ca tre mil i uka. Jeg føler meg ellers i fin form. Kan treninga være farlig?

Svar:
Hei! Dette klinger godt i mine "jordmor-ører". Det er nok ikke veldig mange gravide som er så godt trent som du. Så lenge at du har en frisk graviditet så er det ikke farlig å trene. Det er derimot viktig at du lytter til kroppen din. Er du sliten en dag så er det lurt å la kroppen få hvile den dagen, eller gjøre en aktivitet som bare gir deg glede, for eksempel å gå en tur i skogen. Stå på, og lykke til! Spør igjen om du trenger flere treningsråd. Jeg kan finne en del nettsteder for deg om du er interessert.