Spørsmål til jordmor:
Hey-vår sønn på 2biter veldig negler-altfor mye,så de er under neglbånd.Dette gjør meg trist,han får melk-men spørsm mitt er om han får nok. Tar også neglak på som ska gi dårlig smak i munn(kjøpt på apot.)Spørsm2:når starter man med tran til barn,og vår minstemann-11mnd får ik lengre mm,men ska han har mme-el kan vi gi ham helmelk?Mvh høstglad

SVAR:
Hei høstglad!Såpørsmål 1:5-6 dl melk,inkludert yoghurt er anbefalt melkemengde til barn.Dette for at ikke melk skal fortrenge mer jernberike matvarer fra kosten.Magre typer anbefales.Melk og melkeprodukter er i norsk kosthold en viktig kilde til energi, protein, kalsium og andre næringsstoffer.Neglbiting kommer nok av andre ting.Prøv å avlede han i situasjoner han biter negler,f.eks. med frukt,sund kjeks eller noe hardt å bite på.Spørsmål 2: Vitamin D = tran er nødvendig for at kalsium skal tas opp fra tarmen og bygges inn i skjelett og tenner.Vitamin D dannes i huden under påvirkning av sollys, eller vi får det gjennom kosten fra fet fisk, tran evt. vitamin D-dråper,vitaminberiket margarin og vitaminberiket melk. I vårt solfattige land bør alle sped- og småbarn få vitamin D-tilskudd fra de er fire uker gamle.