Spørsmål til jordmor:
hei jeg fikk en nydelig datter for ti mnd siden og synes at fødselen var helt forfedelig. jeg ble satt igang to uker over termin og hun kom med armen og hodet samtiditg. noe som førte til at jeg ble både klippet og revnet. og i etterkant av fødselen brukte flere jordmødre og legen laang tid for å finne ut hvor mye som var revnet for så å sy det. Dette var mitt første barn, og jeg har så utrolig lyst på flere, men jeg vet rett og slett ikke om jeg tør å gå gjennom alt det er engang til. Er det vanlig å rivne 2.gangen også, viss man har opplevd det på første? kan man evt søke om keisersnitt?

Svar:
Hei! Du skal nok bli mamma til flere. Det du bør gjøre er å ta kontakt med den fødeavdelingen som du fødte på og få en time til en samtale om fødselen din. Da vil de gi deg en forklaring på hvorfor det ble som det ble, og at du evt får en lovnad om bedre tilrettelegging ved neste fødsel.Jeg kan dessverre ikke si noe om hva som er vanlig fordi vi er alle så forskjellige og hver fødsel er forskjellig fra kvinne til kvinne, og så lenge jeg ikke vet noe om riften din, så kan man ikke generalisere.Trenger du å snakke mer om det så kan du skrive opp mail adr. din ( den er det bare jeg som ser), og så kan vi "snakkes". Dette ordner seg.