Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg vet ikke hvem jeg kan spørre så håper at du kan svare til meg. Jeg har en datter på 22 måneder og en niese på 8 år som besøker oss ofte. ( dattera til min søster). Niesen stjeler ofte ting fra oss, mine pynte ting og små leker til min datter. Jeg oppdager det ofte når jeg besøker min søster og der ligger tingene mine. Hun også lyver mye og ofte, og begynte å slå min datter noen ganger. Jeg prøver å følge med henne og sier at det ikke er lov men hun bare nekter alt. Jeg har tatt det opp med min søster men hun bare tuller vekk og ikke tar det på alvor, eller blir fornærmet på meg. Når søstera spurte sin datter hvorfor hun slo min datter så svarte hun at det ikke var sant og at jeg lyver. Niesen er stortsett snill og hyggelig og jeg er glad i henne men det er ganske frustrerende at hun stjeler, slår osv... Er det vanlig at barn i 7-8 års alderen lyver og fantaserer og kan være agressive mot mindre barn? Hva skal jeg gjøre ang problemet? Vil ikke krangle med søstera men føler jeg må gjøre noe... Takknemlig for svar.

SVAR:
Flott at du bryr deg og jeg støtter deg på å gjøre noe med disse problemene. Dette med lyving og fantasier er noe man kan snakke med barn på 8 år om.Problemet er ikke uvanlig. Det er ofte for å få oppmerksomhet, at barn finner på disse tingene. Jeg forstår det er vanskelig for deg, når barnets mor,og denne gangen din søster ikke tar det du tar opp alvorlig. Det at din niese slår, er også en viktig ting å hindre. Mange barn gjør ting, men ikke for å skade. Sjalusien tar overhånd. Hun er nok veldig glad i deg som tante. Nå har det kommet barn til som tar av din tid. Mitt råd er å ta med deg din niese på handletur eller kino. Bare dere to. Kos dere sammen.La evt. din søster være barnevakt. Jeg er sikker på at dette vil bli bedre for dere alle, men litt tid vil det nok ta. Lykke til.