Spørsmål til jordmor:
Hei! Kan du forklare hva bekkenløsning er, og hvor en i såfall har vondt? Ser at dette er individuelt,og varierer fra person til person. Hvis en har bekkenløsning, bør en holde seg i ro eller i aktivitet?

Svar:
Hei! Vi vet ikke nok om hva som forårsaker det og hva som kan gjøres for å bedre lidelsen. Det forskes stadig på det, heldigvis. Mot slutten av graviditeten er det naturlig at brusken som binder benene i bekkenet sammen, mykner og løser seg opp, slik at det kan åpne deg. Hormonet Relaksin, menes å ha en årsak til dette. Hos de som får svært mye smerter kan det se ut som om de har større mengder av dette hormonet enn andre. Dette er som sagt, individuellt, og hvor man har vondt er også individuellt. Uansett om du har smerter foran ved symfysen, nederst i korsryggen eller i hoftekammen så er det viktig at man beveger seg, men at man finner ut hva man tåler og bevege seg innenfor smerteterskelen. Landsforeningen for kvinner med bekkenløsningsplager ( LKB) er opptatt av at man prøver å forebygge. Se på deres nettsider så vil du få den siste og beste informasjon.