Spørsmål til jordmor:
Hei , Er gravid i 13+4. Er førstegangsgravid, har tidligere hatt MA m/blødning uke 12. Har fulgt med på svangerskapskalender, men kjenner ikke igjen symptomene som står i boka, det eneste er at jeg var litt kvalm i uke 9.Ellers ingen andre symptomer, var på ultralydsjekk 10+6dgr, da var alt bra og hjertet slo. Nå er det 3 uker siden jeg tok den ultralyden og jeg håper fortsatt at den er levende. Det er så lenge til ultralydsjekk og man blir fort bekymret, særlig når man ikke har symptomer. Har lest at som gravid så er man ofte på do, de første ukene våknet jeg 1x på natta for å late vannet, men det har avtatt og jeg føler at jeg later vannet som normalt og ikke noe annet ekstra nå. Betyr det kanskje at livmoren har stoppet å vokse? Jeg har jo litt mage fra tidligere, men er ikke tykk, hvordan kan man skjelne om magen har vokst pga. graviditet eller om det er jeg som er blitt tykk?:) Buksene begynner å bli litt trange, men klarer fortsatt å få på meg knappen, er det fare for å klemme fosteret og at den ikke får oksygen? Har ikke kjøpt mammaklær ennå ,men prøver å bruke det jeg har, men kan være litt trangt. Når skal man begynne å bruke gravidbilbelte? Blir litt bekymret når jeg ikke har de symptomene som står i boka, har f.eks. ikke fått linea negra. Hva kommer det av at man får den stripen? Dette ble litt mye:)

Svar:
Hei! Utifra det du forklarer så har du ingen grunn til å være bekymret . Det er helt normalt at du nå ikke skal kjenne på de symptomene som du hadde de 10-12 første ukene i graviditeten. Det skal være slutt på hyppig vannlatning, og de som har vært litt morgenkvalme vil føle at det er bedre nå. Hyppigere vannlatning kommer hos enkelte igjen når man er ca 34- 36 uker gravid. Da er det pga at babyen tar stor plass slik at det klemmer på blæren. Det er flott at du har fått mage,man kan ikke klemme fosteret ved å ha på seg trange klær. For deg så er det ubehagelig å ha på seg trange klær, vil jeg tro. Kjøp deg litt mammaklær, som er deilige å gå med. Det er viktig å føle seg fin. Kjøp deg noen fine topper, det er billig og greit på en del av de vanligste kjedebutikkene ( H & m, Kappal, Cubus, lindex mfl.). De har egne avdelinger for "mammaklær". Det er ikke alle som får den berømte "graviditetsstripen". Hormonene i huden gjør at man blir brunere, og at man får mørkere flekker enkelte steder på kroppen. Kommer den så ser du den snart. Bilbelte kan vært greit å begynne med når du føler at du har fåttt mage, når du føler at det andre belte strammer.