Spørsmål til jordmor:
Hei ! Jeg er i uke 30 og er førstegangsfødende. I den siste tiden er jeg blitt stadig mer plaget av kynnere bla på jobb og når jeg er ute å går eller sitter i bilen. Går ut ifra at det er kynnere når helle magen blir stram og vondt, kan vare i opptil ett minutt av gangen. Mannen min vil jeg skal gå til legen og be om sykmelding en stund for å få litt hvile, men jeg vet at da får de problemer på jobb og vil helst unngå dette i det lengste. Jobber på laboratoriet ved sykehuset og har veldig varierende arbeidsmengder. Kan kynnere bli farlige for barnet?

Svar:
Hei! Jeg skjønner at mannen din kan bli bekymret. Han vil jo ikke at det skal skje noe med deg  slik at du evt. føder for tidlig. Nå er det sjeldent at kynnere går over i rier, men det er jo belastende for deg å ha det slik. Går det an at du snakker med sjefen din, om det er mulig at du kan få noen andre arbeidsoppgaver slik at du kan sitte mer stille? Det var det første jeg ville gjort , og er det ikke mulig så ville det vært bra for deg å ikke jobbe fullt. Det kan stresse barnet deres om du har veldig ofte kynnere.Ta vare på deg. Vi trenger alle barna vi kan få, og de skal ha en opplagt frisk mamma om 10 uker.Lykke til!