Spørsmål til jordmor:
Kjære Ågot. Nå har jeg endelig født en liten jente 29 mars, den første dagen ville hun ikke ta puppen for hun visste ikke hvordan hun skulle suge, når vi fikk stimulert sugerefleksen hennes på føden fikk vi lov til å reise hjem. De to første ukene stresset vi veldig med ammingen for hun klarte ikke å suge seg fast, (kunne bruke 30 min på å få tak) så jeg ble veldig sår, nå 3 uker etter fødselen har vi fått det til at hun suger seg fast med en gang. Men, den ene puppen er mindre enn den andre, den bruker lenger tid på å fylle seg opp og er mye mer sår. Jeg må bite tennene sammen og holde ut de 10-15 første sekundene, når utdrivningsrefleksen starter så letter det på trykket, men det gjør fortsatt vondt.Har prøvd å legge hun til oftere til på dette brystet men det har ikke virket. Har du noen gode råd? PS! Du har tidligere spurt om jeg kan fortelle om fødselen, hvor kan jeg skrive til deg? Det var litt dramatisk og trenger litt plass..

Svar:
Hei og gratulerer med en liten jente! Så flink du har vært, og at du fortsatt orker å amme etter at du er litt sår, kjempebra. Holder du ut de smertene så vil de nok gi seg. Har du kjøpt deg Purelan salve?Den hjelper mot såre brystvorter, og forebygger. Det er ofte at det ene brystet kan være vanskeligere å få både melk ut fra og produserer mindre melk. Du har gjort det helt rette. Jeg skulle ha vært i din nærhet og hjulpet deg, noe som jo er vanskelig. Det finnes noen flotte damer de fleste steder i landet som driver " Ammehjelpen". Se om du finner et tlf nummer og ta kontakt med de. De har sikkert gode råd til deg, og kan evt komme hjem til deg.Send meg din e- post adr. her, så kan jeg sende deg en mail tilbake på den.Da kan du fortelle om fødselen din der.( Det er bare jeg som ser mailen adr. din ).Lykke til, da snakkes vi!