Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg skriver en oppgave og lurer på hva du synes om å ta imot et barn som er født mer en 3-4 uker for tidlig? Hvor langt i svangerskapet synes du det bør ha godt før du ville tatt imot et barn? Å er det greit å ta livet til små barn hvis de er for tidlig født?

Svar:
Hei! Min jobb som jordmor er å gjøre alt jeg kan for å redde liv. Slik er det for de fleste av oss som jobber i det norske helsevesen. Det er etiske regler som bestemmer at jeg alltid skal hjelpe de som trenger helsehjelp. Mine private meninger må jeg holde for meg selv. Det er slett ikke et alternativ å ta liv av et barn som er for tidlig født. Dersom barnet er svakt, og man velger å avslutte en behandling, eller ikke sette i verk noe så er det en beslutning som legene må ta, og som oftest er dette i samråd med foreldrene. Et tøft valg! Lykke til med oppgaven, kunne tenkt meg å vite hva problemstillingen er , og i hvilken klasse du går.