Spørsmål til jordmor:
Det er 3 uker etter fødsel. Jeg har nå født 3 barn på 6 år. Jeg har "noe" som "faller ut" av sjeden, jeg tror det er noe av livmoren. Når jeg dytter den inn og prøver å bruke musklene i bekkenbunnen kan jeg holde den litt på plass. Men en aktiv hverdag gjør at "tappen" faller ned igjen. Jeg har hørt om livmor som faller ned når du er 80 år.Jeg synes dette er litt flaut og tør ikke spørre noen om de har opplevd det samme etter en fødsel. Jeg har kjøpt Vagitrim (kuler) til trening av bekkenbunnen, men disse kan jeg ikke bruke før 6-8 uker etter fødsel. Jeg har ennå litt blødninger, dvs det kan gå 1-3 dager uten blødninger. Er dette normalt? Bør jeg kontakte legen før det er gått 6-8 uker?

Svar:
Hei, og gratulerer! Det du føler som faller ut er litt av skjedeveggen/livmortappen, noe som er helt normalt etter en fødsel. Særlig når det bare er tre uker siden.Du gjør alt riktig, jobb med bekkenbunnen din, knip, knip og knip. Vent med Vagitrim slik det står på bruksanvisningen.Dette kommer til å gå helt bra, dersom du ikke engster deg mer så trenger du ikke å kontakte legen din før vanlig tid for etterkontroll, 6- 8 uker ,etter fødsel.Det er bare du som kan gjøre jobben,KNIP,lykke til!