Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har noen flere spm ang. dette. Sønnen min er 14 mnd og kyssesyken. Det verste er nok over, men han blir veldig fort trett og sliten. Jeg har snakket med helsesøster og lege i kommunen, men de vet ikke så mye om dette da de ikke har vært borti at så små barn reagerer noe særlig på kyssesyken. De sier at vi som foreldre må vurdere når vi vil ha han tilbake i barnehagen. Dette syntes jeg er veldig vanskelig. Sønnen min er full uke i barnehage, og det er ganske slitsomt å være der. Hvis vi sender han for tidlig tilbake i barnehagen er jeg redd det vil ta lengre tid for han å bli ordentlig frisk? jeg har også hørt at noen kan få problemer senere i livet i form av ME, altså tretthetssyndromet. Hva skal jeg gjøre?? noen råd?

SVAR:
Et forslag fra meg, er å bruke noen kortere dager i barnehagen noen uker. Snakk med barnehagen om dette.Sønnen din og kanskje også dere trenger, og har ikke vondt av å være litt fra hverandre i perioder på dagen. Ekstra hvile på dagtid kan også prøves ut for gutten deres.Dette med ME=tretthetssyndromet er det vanskelig å si noe sikkert om. Pass på at sønnen deres får i seg normal kost og vitaminer. Litt ekstra drikke kan også en periode være en fordel å prøve ut. God bedring til sønnen deres.