Spørsmål til jordmor:
Hei hei! Øynene til sønnen min renner ofte når han er ute og etter at han har vært ute. Han har hatt øyekatar en gang og våkner stadig opp med masse våg i øynene om morgenen. Jeg fikk noen dråpet til han den gangen og det hjalp litt. Ellers så har jeg hørt at kamille te skal hjelpe. Er det vanlig å få dette ofte? og er det vanlig at øynene renner når barnet er ute? Ikke så lett å få han til å ha på solbriller. Han er 14 mnd.

SVAR:
På denne tiden av året kan det være litt allergi som plager din sønn. Pollen i luften kan være årsaken.Solen kan også irritere.Dette kan være forbigående eller kreve behandling.Det er greit å prøve ut øyedråper som forebygger plager eller prøve bare øyebadevann. Gå innom fastlegen til sønnen deres og få evt. medisin som kan forbygge og hindre at øynene stadig renner og tetter seg. Det kan være plagsomt for han i perioder.Kanskje han kan få det bedre med en enkel behandling. Lykke til.