Spørsmål til jordmor:
Hei! Sønnen vår som nå er 14 mnd har vært mer eller mindre konstant syke siden han begynte i barnehagen i januar. Han har nylig vært innlagt på sykehuset da den ene lymfekjertelen hovnet voldsomt opp. Etter en uke fikk vi vite at han har kyssesyken. Han er veldig trøtt og blir fort sliten. Jeg har derfor ikke lyst til å ha han i barnehagen. Nå vil jeg at han skal bli ordentlig frisk. Voksne er jo sykemeldte lenge når de har kyssesyken. Hvordan er det med smitte? Det viser seg at noen ansatte på hans avdleing også har det. Kan man være ute om dagen selv om man har kyssesyken? Jeg er nesten deprimert da jeg konstant har dårlig samvittighet ovenfor jobben. Har brukt opp de 10 dagene alt og det har mannen min også. Så for å få være hjemme med sønnen min nå måtte legen skrive en sykemelding på meg. Det er jo helt vilt. Er jo ikke jeg som er syk. Det er litt fortvilende at man egentlig ikke har krav på penger utover de 10 dagene...det er jo ingenting.

SVAR:
Det er typisk, at barn er mer syke en vanlig etter start i barnehage.Men dette er oftest forbigående. Kyssesyke eller MONONUKLEOSE er en infeksjon som angriper det lymfatiske system og sannsynligvis skyldes Epstein-Barr-virus. De alminneligste symptomene ved mononukleose er snue, halsbetennelse, forstørrelse av lymfeknutrt og av milten, og dessuten leverbetennelse. Mononukleose er skjelden hos barn,noe som muligens skyldes at sykdommen har et så mildt forløp at den blir diagnostiserte som forkjølelse.(Forstår at deres sønn har fått diagnosen.)Den etterlater imidlertid immunitet, og antistoffer mot Epstein-Barr-virus kan påvises i blodet hos mange mennesker som aldri har hatt en fullt utviklet mononukleose. Oftest angripes halvvoksne og yngre voksne, de fleste pasientene er 15-25 år. Sykdommen starter ofte med akutt feber og muskel- og leddsmerter.Ca med en ukes varighet.I denne fasen, hvor smittestoffet formerer seg i neseslimhinnen, kan pasienten utskille virus og smitte andre. Smitten skjer antakelig ved intim kontakt, derav navnet "kyssesyke". P.g.a. den ukarakteristiske innledende fasen er det vanskelig å etterspore smittekilder, og inkubasjonstiden er ikke kjent med sikkerhet.Den anslås til en til to uker eller flere uker. Det er ikke farlig å ta med barnet ut. Faslegen dere bruker må ta avgjørelsen om dere bør være hjemme og evt. sykemeldes. Da man ikke har noe middel mot virus, kan man bare forsøke å lindre symptomene. Lykke til med hverdagen og guttens helse.