Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg syntes det er vanskelig å vite hvor streng en må være. Sønnen vår er 14 mnd og har i det siste begynt å bli veldig fornærmet og gråter når han ikke får viljen sin ved visse ting. Når jeg snakker til han og sier at han ikke får lov til noe virker det som han tror jeg tuller og bare ler og gjør det ennå mer. Er dette vanlig? Jeg vet det er viktig å være konsekvent på ting, men må innrømme at det er fort å gi etter når en selv er trøtt og sliten. Vi jobber begge fullt og sønnen vår er full uke i barnehagen. Jeg sliter med å ha overskudd og har mye dårlig samvittighet for at vi får være så lite med han i ukene. Han er veldig sutrete og grinete når han kommer hjem fra barnehagen og timene frem til han skal legge seg har derfor ikke vært så koselige i det siste.NOen råd?

SVAR:
Et barn på 14 måneder er i en viktig utvikling både fysisk og psykisk. Sånn skal det være. Barn på denne alderen har ikke fullt utviklet språk d.v.s. mange ord enda.Men barn på denne alderen snakker med kroppen sin. De tåler grensesetting. Pass på å snakke til han litt i forkant av situasjoner som dere har erfaring med er vanskelige. Særlig ved situasjoner som han ler og tuller, kan dere prøve å avlede gutten deres. Pass på ikke å bruke sint og høy stemme, men vær bestemt. Ordet NEI er ikke så lurt å bruke. Ha leker på lur, som det er lenge siden han har sett. Dette kan bli en slags premiering. Gutten deres er helt sikkert sliten etter dagene i barnehagen.La han få hvile seg,uten å sove. Ligg gjerne på gulvet å les avisen mens gutten deres leker rundt dere. Helgene vil bli de dagene dere kan prøve bruke mere tid på gutten deres.Husk at dere bør få sove litt ut som mor og far også. Lykke til.