Spørsmål til jordmor:
hei. vi er et par som lurer på et par ting. vi har mistet barnet vårt i 17 uke, og j fødte for en uke siden. fødselen gikk kjempe fint,men renselsen har vært rar,slim-blod,ikke rent blod. j fikk en infeksjon et par dager etter fødselen. vi er fast bestemmte på og prøve og få et nytt barn så fort d lar seg gjøre. men så har d seg sånn at vi ikke klarer og holde fingere fra hverandre,og vi lurte derfor på hvor lenge vi må vente før vi får lov til og ha sex igjen? vi har fått vite at vi må vente me og bli gravide igjen til etter j har hatt en mens,så vi har planer om og bruke kondom fram til da.. dette oxo pga infeksjonsfaren. men hvor kjapt får vi lov til og ha sex? j går på masse antibiotika for den infeksjonen j hadde,og da er d vel ikke så store sjanser for og få en ny? j har oxo opplevd stikkende smerter på venstre side i buken,og er veldig øm der,men dette er vel normalt, er vel bare etter rier og sener som trekker seg sammen? håper på svar..!

Svar:
Hei! Så godt at dere er glad i hverandre! Det er viktig nå når dere har opplevd å miste et barn. Det er ikke farlig å ha sex , men jeg ville som du selv sier ha brukt kondom i en periode. Har du hatt en stor infeksjon så ville jeg ha ventet med å la penis penetrere i deg. Det er jo veldig mange andre flotte måter å ha sex på. Altså lurt å vente til blødningen gir seg litt mer. Det er nok normalt å ha smerter, men gir det seg ikke til over helgen så bør du oppsøke legen din igjen. Lykke til, og god bedring.