Spørsmål til jordmor:
I dag var jeg og tok akupunktur (har gjort dette i flere mnd) for søvnløshet som jeg har sliti med hele svangerskapet. Jeg lå på ryggen. Mens nålene satt i fikk jeg plutselige magesmerter og trodde jeg skulle kaste opp, samtidig flimret det voldsomt i øynene og jeg kjente en meget ubehagelig følelse i hode og ansikt, det rant svette av ansiktet. Pusten min ble også spesiell, hyppig som hyperventilering.Jeg fikk trykt på alarmknappen og legen (han som satte nålene) kom til. Han mente det var blodtrykksfall (han klemte/trykket meg hardt i området mellom leppa og nesa) og fjernet nålene. Fikk beskjed om å bevege beina og slappe av. La meg bakover igjen, men etter ca fem minutter skjedde noe av det samme igjen. Meget skremmende. Etter en stund hentet legen jordmor og jeg fikk beskjed om å legge meg på sida. Jordmor mente det var noe som var kommet i klem, men jeg husker ikke hva det het. Hun sa at dette kunne hende sent i graviditeten når man lå på ryggen (er 35 uker). Det jeg lurer på nå er; 1. Hva hendte egentlig? 2. Hva om dette skjer når jeg sover (ligger ofte på ryggen)? 3. Er det noe jeg kan gjøre for å unngå at dette skjer igjen? Takknemlig for svar.

Svar:
Hei! Jeg kan jo ikke si helt sikkert hva som skjedde , men utifra det du sier så har du hatt det som vi kaller for et "Vena Cava -Syndrom". Det skjer i noen tilfeller hos en del gravide mot slutten av sv. sk.  Livmoren er da så stor at den kan trykke på hovedvenen ( vena cava) som fører blodet tilbake fra bena og opp til hjertet. Det er ikke farlig om du ligger på ryggen og sover. Heldigvis er det slik at de fleste føler seg uvel før de besvimer så man får tid til å snu seg på siden. Det skjer helst, slik som du lå hos legen, på et hardt underlag. Du bør ligge i sideleie, om du må ligge delvis på rygg så er det lurt å legge en pute på den ene siden slik at du blit liggende litt på vippen. Lykke til videre!