Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid, og tror selv det kan dreie seg om ca 3-4 uker på vei, ut i fra kvalmen og siste mens. For kort tid siden fikk jeg vite at jeg måtte starte på blodtrykksmedisin, noe som er arvelig hos kvinnene i ung alder i vår familie. Legen min har nøye undersøkt hvilken type medisin jeg nå kan bruke, men jeg er rett og slett redd! Vi har en fantastisk gutt fra før, men vi har også en "stygg" spontanabbort før det igjen. Det var fare for meg selv den gangen på grunn av en livsfarlig lege, men takket være dyktige folk på sykehuset, kom jeg fra det uten fysiske mén. Når jeg nå er gravid igjen, er jeg kjempererdd for at noe skal gå galt. Enn hvis medisinen ikke er bra allikevel for fosteret, enn hvis jeg spiser eller drikke noe, enn hvis.. Det er latterlig i og med at jeg vet at det ikke var vår feil den gangen det gikk galt, men jeg klarer ikke å senke skuldrene helt, og merker at jeg lytter og uroer meg for vært lille tegn. Jeg fikk en mistanke om at jeg var gravid da jeg plutselig ble så kvalm i bil, men nå er jeg ikke kvalm lenger, verken i bil eller på andre tidspunkt. Jeg tuter over surkefilmer, og har liten tålmodighet i forhold til mitt vanlige jeg, så jeg vet at hormonene "er gravide". Er dette med kvalmen et dårlig tegn? Kan du gi meg en liten oversikt over hva jeg bør unngå, eller hva jeg bør gjøre? Jeg vet at det er fortiden som spøker litt med meg her, men det eneste jeg kan gjøre er å forsøke å ha kontroll på situasjonen og vite med meg selv at jeg gjør ting riktig.

Svar:
Hei! Du har vært utrolig flink til å beskrive hvordan du har det, og utifra det du sier så tror jeg at du trenger en samtale mer enn bare et svar på nettet. Du bør stole på at legen din har valgt en medisin som du kan bruke også når du er gravid. Det trenger ikke være et dårlig tegn at du ikke er kvalm lenger, men jeg synes at du bør ta kontakt med legen din tidlig i neste uke slik at du får en sjekk.Dersom du vil ha mer individuell veiledning, og ikke får det av legen din eller noen andre kan du skrive opp nettadressen din ( den er det da bare jeg som ser) så tar jeg kontakt med deg igjen. Lykke til!