Spørsmål til jordmor:
min sønn på 7 uker har fått et skevt bakhode. han har blitt flat på den ene siden da han ligger nesten bare på den siden. Jeg prøver å legge noe under/ved siden av hodet hans slik at han ligger mot andre siden. men han er sterk i nakken og tvinger seg mot den andre siden igjen. Er det noe annet jeg kan gjøre? Han forblir vel ikke slik? Retter det seg?

SVAR:
Dette du beskriver er det mange som opplever. Det er viktig som du skriver, at hodet skal stimulereres til begge sider,for å få en rund hodeform.Prøv om gutten i våken tilstand kan ligge mye i mageleie.Legg evt. en rull med håndkle for å støtte opp hodet i ryggleie.Når gutten ligger, så pass på å variere med hvor lyset kommer fra,evt. lys fra vindu. Barn snur seg etter lys eller der lydene kommer fra.Det kan hjelpe å legge hodet der bena er og motsatt.Varier,det er det viktigste.Hodeformen skal kunne bli normal igjen om hodet får variasjon.Hodet vokser lang tid fremover.Et tips, er også å kontakte fysioterapeut ved helsestasjonen som kan se på gutten.Hun/han kan finne ut om gutten deres har fått stiv nakke, siden han prioriterer en side.Det er da enkle øvelser som kan læres for å hindre skjevt hode og stiv nakke.Lykke til.