Spørsmål til jordmor:
Hei de første 3 mnd av mitt svangerskap gikk jeg på bio T, slanket med, spiste mindre og hadde en stressende jobb. Kan dette ha innvirkning på barnets størrelse ? Festet en del også i denne perioden.

Svar:
Hei! Det er godt at du klarer å tenke på alt det positive du bør gjøre når du er gravid. Det meste av det vi foretar oss i svangerskapet virker inn på barnet som man har i magen. Noe av det kan få konsekvenser for utviklingen på en eller annen måte, noe vi ikke helt sikkert kan vite. Derfor sier vi bl. a. at man bør spise vanlig sunn mat og ikke drikke alkohol. Det er viktig at du sier noen om din engstelse når du kommer til legen din, slik at det kan bli foretatt en nøye undersøkelse. Dette fordi du er redd for at din livsførsel de første månedene kan ha virket negativt inn på barnet ditt. Håper at du klarer det, lykke til!