Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg er snart 6mnd på vei og tenker masse på fødsel for tiden, både tenker og drømmer. Jeg er liveredd for å føde, jeg har behov for å ha kontroll over situasjoner, er redd for smerte og har lav smerteterskel.Kusinen min opplevde dødsfødsel for et år siden og det gjør ikke nervøsiteten mindre... Er det mulig for meg og ta keisersnitt hvis jeg ønsker dette?

Svar:
Hei! Det første du må gjøre er å få til en samtale på det sykehuset som du skal føde på. De fleste sykehus har tilbud til gravide som er f.eks. redd for fødsel. Det vil være naturlig at den legen/ jordmoren som du går til henviser deg. Det er viktig at du får en slik time snart, slik at du ikke har slike vonde tanker, som ødelegger gleden din ved å være gravid. Dersom du ikke får dette til så gi meg beskjed, så kan jeg kanskje hjelpe deg. Skriv da opp mail adressen din. Dette skal ordne seg på en god måte.