Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg er gravid i uke 29 og tenkte å fly til Spania neste uke. Før jeg ble gravid hadde jeg habituell abort tidlig i svangerspapet( 4 ganger på rad i uke 5-8). Kan en flyreise provosere for tidlig fødsel eller skade fosteret? Jeg har lest at det ikke er farlig å fly for gravide før uke 36 men at det ikke anbefales å fly for de som har hatt spontan abort eller komplikasjoner... Jeg har allerede bestilt reise, den varer i 4-5 timer på fly. Vet du noe om at flyreise kan være farlig for gravide som hadde problemer før? Jeg har bekkenløsningsplager og mye kynnere nå. På forhånd takk for svar!

Svar:
Hei! Du sier selv mange fornuftige ting. Har du vært frisk hittil i dette svangerskapet så tror jeg ikke en flytur kan ødelegge noe for deg nå. Det er som du selv sier ikke farlig å fly i uke 29. Du må ta visse forholdsregler, bl.a. kan det være bra å ha på seg støttestrømper, som du får kjøpt på apoteket. Der kan de også gi deg andre råd. Drikke mye vann bl.a. Skulle noe skje deg så er jo ikke Spania noe U- land, og jeg regner med at du ikke skal bo på landsbygda. Du må passe på at du har en god forsikring i tilfelle noe skal skje med deg. Hadde du spurt før du skulle bestille reisen hadde vi sagt at det var best at du holdt deg  hjemme, men reisen nå er vel ikke så lett å omgjøre? Du må allikevel stå for det valget du tar.God tur, regner med at dere reiser.