Spørsmål til jordmor:
Jeg har valgt å føde på en fødestue, hvor det ikke gis medikamentell smertelindring. En mulighet der er å føde i vann. Jeg synes det høres interessant ut, men ønsker mer informasjon om dette. ER det noen komplikasjoner som sees hyppigere i vannfødsler? Hva skjer om barnet trekker vann ned i lungene? Hva er fordelen ved å føde i vann?

Svar:
Hei! Så flott at du har tenkt at du vil velge en alternativ fødsel. Jeg  har selv fått lov til å ta i mot barn til kvinner som har født i vann, og det er helt utrolig å få være med på. Det har vært en ro , en trygghet og et veldig fint samspill mellom den fødende, pappan og jordmor. Babyen får en myk overgang til det å leve i livmoren med vann til det å komme i "land". Det er mange fordeler ved å føde i  vann. Vannet virker oppdrivende slik at kvinnen er mer mobil og kan lettere finne en stilling som passer henne under fødselen. Det gir mindre smerte, vannet som er 37 grader virker avslappende. Det er flere steder du kan få mer inforrmasjon om fødsel i vann fra. Bl. a. om du går inn på "Fødsel i fokus" sine nettsider. Det negative synes jeg ikke du skal tenke på, sykehuset har ansvar for deg, og de vil ikke ta noen risiko.Om det skulle oppstå noe spesiellt, må du nok opp av vannet og føde på " land". Tenk positivt, og gled deg til fødselen. Det skulle vært hyggelig å høre fra deg etterpå når du har blitt mamma.Lykke til!