Spørsmål til jordmor:
Jeg holder på å bli gal. Vår sønn på 22 mnd er flyttet over i stor seng. De første tre dagene gikk det strålende. Nå har vi en kamp med å få ham til å sove. Bruker gjerne to timer på dette. Han krabber selvsagt ut av sengen og virker bare mer og mer våken for hver gang han gjør det. Med mindre vi sitter inne på rommet med ham. Vi legger ham ca kl 20. I tillegg våkner han på natta og går inn til oss. Han blir fulgt tilbake til senga, men han vil jo helst at vi er der. Resultatet er at han sover vel totalt (med det på dagen) ca 9 timer hvert døgn og det er lite. Hva gjør vi ? Skal vi sitte der til han sovner eller er dette en langdryg kamp

SVAR:
Ja, dette høres slitsomt ut. Tips fra meg, må være å ta med gutten ut for å handle et hyggelig og barnevennlig sengetøy.Mange puter i sengen,så han ligger trygt og stødig i sengen, kan hjelpe.Legg en sommerdyne på gulvet om han faller ut av sengen.Pass på at det ikke er for varmt i rommet hvor han ligger.Prøv dere frem om det bør være et lite lys på i rommet eller ikke.Kosedyr i sengen kan være ok og være med på å roe gutten noe. Om han kommer inn til dere om natten,så følg han inn i sin egen seng igjen, men tilby evt. vann.Gjerne fra kopp.Ikke gi annen drikke.Vær litt strenge og bytt på jobben om kvelden/natten.Jeg håper dette fort blir bedre.