Spørsmål til jordmor:
Hei!Det er kanskje et dumt spørsmål men jeg lurer på er hvorfor noen barn bruker smokk mens andre ikke? Jeg har ikke brukt smok når jeg var liten og min datter bruker ikke. Jeg har ikke gitt smokk til min datter og hun klarer seg meget bra. Hvorfor mange foreldre gir smokk til sine nyfødte barn? Er det bra eller ikke? Har du noen tanker/mening om det? Takk

SVAR:
Smokk kan være ok og nødvendig for noen barn.Andre barn har ikke behov for smokk i det hele tatt.Noen barn bruker tommelen eller fingrene.Noen mener det evt. er lettere å fjerne en smokk enn å få barn til å slutte med suging på tommel eller fingre.Noen barn sluker mye luft ved brystet og kan gulpe mye etter mating.Smokk kan da være et positivt hjelpemiddel.Så min mening om emnet er at man må ta hvert tilfelle for seg.Barn som har dårlig innsovning,kan også ha hjelp av smokk i perioder.