Spørsmål til jordmor:
Hei! Vi skal på fjellet med jobben til mannen min førstkommende helg. Vi skal ha med sønnen vår som er 11 1/2 mnd. Jeg er veldig opptatt av at sønnen vår skal ha faste rutiner og få nok søvn, men skal vi få være med på litt sosialt på kvelden må han være lenge oppe da. Middagene på kveldene er kl 7 på hotellet. Sønnen vår legger seg vanligvis litt over seks i ukene. Er det vanlig at små barn holdes lengre oppe ved visse anledninger? vi får evt bare legge han litt utpå ettermiddagen så han ikke blir altfor trøtt på kvelden. Det er visstnok mulig å få barnevakt på hotellet også, men jeg har ikke lyst til å la noen helt fremmende passe barnet mitt. Er jeg helt unormal??

SVAR:
Flott med litt sosialt samvær for dere alle.Dette er en vurdering som dere selv må ta.Det kan være at sønnen deres sover helt greit i vognen, som dere evt. kan ta med til, eller i nærheten av spisesalen.Mange barn trives og er trygge med litt lyd rundt seg.Men dere kan også prøve å la han sove litt lengre på dagtid og på den måten legge han senere enn kl.19.Kos dere på tur.Blir det for urolig,får dere bytte på å ta noen korte trilleturer i nærområdet.God fjelltur.Du er ikke unormal.Det er helt normalt å ha tanker rundt dette emnet slik du skriver.