Spørsmål til jordmor:
Hei, og takk for svar om hvor raskt bli gravid etter fødsel. Jeg har et ønske om å amme lenge (fullamme minst 6 mnd), men reduserer amming sjansen for ny graviditet? Hvor lenge kan man amme ved et nytt svangerskap. Har tre barn fra før og har ammet til de har vært ca 18 mnd.

Svar:
Hei! Så flink du er. Amming kan redusere sjansen for ny graviditet. Jeg har lært at man kan bruke amming som prevensjon,dvs om man fullammer. Dersom jeg ikke ville bli gravid så tror jeg ikke at jeg ville stolt på det, men i ditt tilfelle så er det jo en begrensning. Dersom du blir gravid, så vil det bli mindre melk. En av mine klienter ammet litt til hun var ca 12 uker på vei, det er ganske lenge. Lykke til!