Spørsmål til jordmor:
Jeg er 35 uker ute i svangerskapet og lurer på en ting, skal slimproppen dette av først før vannet går eller kan vannet gå før slimproppen?Hører stadig om folk som vannet går helt uventet for, og når pleier slimproppen å dette av?Har hatt en del kynnere idet siste som er vonde og kommer tett på i noen timer for så å slutte,imens de har vært der har jeg hat litt småvondt i nedre del av korsryggen, kan fødselen være her snart?

Svar:
Hei! Det er ikke noen regel på om det er det ene eller det andre som "går" først. Det er ellers litt vanskelig å si over nettet om du kommer til å føde snart eller ikke, dessverre. Det jeg kan si er at det er vanlig å ha en del kynnere noen uker før termin. Korsryggsmerter er heller ikke uvanlig. For at du ikke skal gå rundt å være utrygg, er det lurt at du får en sjekk. Ta kontakt med ljordmoren/ legen din, eller ta kontakt med sykehuset der du skal føde. Da vil de evt undersøke deg for å finne ut om disse kynnerne dine er rier.Lykke til!