Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg er gravid og lykkelig! Ca 5 uker på vei. Men det har vært en sommer med mye bryllup og festligheter, og jeg er bekymret siden jeg har dukket alkohol før jeg visste om graviditeten. Har i tillegg vært på ferie og ofte drukket vin til maten... Hvor skadelig kan dette være så tidlig i graviditeten? Jeg er så redd for magen min. På forhånd takk for svaret!

Svar:
Gratulerer med graviditeten.Flott at du tar opp dette emnet.Det som allerede er drukket av alkohol er vanskelig å gjøre noe med.Men i tiden fremover, når en kvinne er gravid, er det anbefalt å holde seg unna alkohol.Her er litt informasjon om hvordan alkoholen:Alkoholen passerer gjennom morkaken slik at fosteret får samme promille som mor.Fostert har derimot ikke like gode forutsetninger for å bryte ned giftstoffene i alkoholen som mor, og risikerer dermed større skader.Det finnes ikke noe tidspunkt i svangerskapet det er bedre å drikke alkohol på enn andre. Langvarig alkoholbruk under svangerskapet kan føre til skader. Du er heldig som nå bare er 5 uker på vei.Lykke til i svangerskapet og forsett med å være lykkelig.DET er flott for barnet.